Der er lavet en international undersøgelse i 33 lande af skolebørns interesse for naturvidenskabelige fag. Man har stillet 15-årige skolebørn en lang række spørgsmål om deres holdninger og interesser og finder, at drenge, men ikke piger, generelt er interesseret i, hvad der er teknisk, mekanisk, elektrisk, spektakulært, voldsomt eller eksplosivt. Piger, men ikke drenge, er interesseret i sundhed og medicin, skønhed, menneskekroppen, etik, æstetik, undere, og spekulative emner (det paranormale).
For Danmark fordeler svarene sig sådan, at følgende procentandel viser interesse for de nævnte emner:
Hvordan computere virker: Piger 32 %, drenge 75 %
Hvordan benzin- og dieselmotorer virker: Piger 13 %, drenge 59 %
Eksplosive kemikalier: Piger 27 %, drenge 67 %
Hvordan man kan spise sig til en sund krop i god form: Piger 79 %, drenge 44 %
Og når det gælder ønsket til det fremtidige job – interesse for at arbejde med mennesker snarere end ting: Piger 75 %, drenge 42 %
Når der i 2010 stadig var så store interesseforskelle mellem piger og drenge, så kan det blive meget svært at udjævne kønsforskellene på arbejdsmarkedet.
https://roseproject.no/network/countries/norway/eng/nor-Sjoberg-Schreiner-overview-2010.pdf